Igen, bármilyen ovális kereket ki lehet egyensúlyozni.
(A tatabányai műhelyünkben)
Azonban a gépjárműre szerelt kiegyensúlyozott ovális kerék eredménye a jármű rázása és ebből következően az elégedetlen ügyfél.
A probléma a következő.
Egy hagyományos kiegyensúlyozó nem látja, hogy a rá felhelyezett kerék milyen alakú.
Csak azt érzékeli, hogy van-e a felhelyezett keréken (munkadarabon) kiegyensúlyozatlanság vagy sem. Tegyünk fel egy háromszög alakú kereket a kiegyensúlyozóra. Ki tudom egyensúlyozni gond nélkül. Nyilván egy tapasztalt gumis egyből meglátja nem csak a háromszög alakú kereket, de egy kissé ovális nem teljesen kerek abroncsot (abroncskopásból adódó, felni sérülésből adódó) is.
Számtalan európai kerékkiegyensúlyozó gyártó a gumis szakemberek munkájának megkönnyítésére lézerrel látta el a kiegyensúlyozóját, ez helyettesíti a szemrevételezést. Ebben az esetben azonban semmi különbség nincs az egyszerű szemrevételezés és egy lézeres mérés között. Mindkét eljárás ugyanazt látja a kiegyensúlyozóra felszerelt kereket. A kerék azonban nem a kiegyensúlyozóra, hanem a gépjárműre van tervezve. És mi történik, amikor a kerék visszakerül a járműre? Terhelt állapotba kerül. Gondoljunk bele, hogy egy átlagos jármű önsúlya 1200 kg.
Számtalan európai kerékkiegyensúlyozó gyártó a gumis szakemberek munkájának megkönnyítésére lézerrel látta el a kiegyensúlyozóját, ez helyettesíti a szemrevételezést. Ebben az esetben azonban semmi különbség nincs az egyszerű szemrevételezés és egy lézeres mérés között. Mindkét eljárás ugyanazt látja a kiegyensúlyozóra felszerelt kereket. A kerék azonban nem a kiegyensúlyozóra, hanem a gépjárműre van tervezve. És mi történik, amikor a kerék visszakerül a járműre? Terhelt állapotba kerül. Gondoljunk bele, hogy egy átlagos jármű önsúlya 1200 kg.
Ez a négy keréken keresztül terhelődik a talajra. Egy kerékre 300 kg súly jut. (Egy terepjárónál az önsúly már 1800 kg is lehet ez pedig 450 kg/kerék). Plusz az abroncs különböző sebességen forog, a járművet fékezik, gyorsítják stb. Meg lehet-e állapítani egy hagyományos kiegyensúlyozóval, hogy ilyenkor – egyébként a kerék normális felhasználási területén a járművön – hogyan viselkedik egy kerék? Természetesen nem.
Ahhoz, hogy egy gumis műhely meg tudja állapítani a kerék terhelt állapotú viselkedését a következőt kellene tennie: egy jó szemű gumis a jármű mellett futna 20 km/óra és 130 km/óra közötti sebességen és videózná a kereket. Ezt négyszer kellene megcsinálni,mert minden kereket meg kell vizsgálni, ezután visszajátszaná a felvételeket és figyelné a kerék viselkedését. Ez természetesen nem lehetséges.
Mivel az abroncs gyártóknak szükségük volt valamilyen megoldásra, az abroncs terhelt állapotban való vizsgálatához, az ipari méréstechnikai vállalatokkal együttműködve megalkották a "tire uniformity measuring machine" azaz a "kerék egyenletesség mérő gépet".
Ezen eszközök alapelve, hogy egy terhelő görgő különböző nyomás értékeken nyomja meg a szerelt kereket, így szimulálva a gépjárművezetést a szerelt kerék terhelt állapotában, gyorsításkor, fékezéskor stb… Ezen vizsgálat után meg lehet állapítani, hogy az abroncs esetlegesen gyártási hibás vagy sem. Minden abroncs gyártásából fakadóan rendelkezik keményebb és puhább részekkel (lásd 2. kép), a kemény rész forgás közbeni ütközése a talajjal okozza a kormányrázást.
Természetesen a gyártók rengeteg abroncsot tesztelnek, hogy ne kerüljön forgalomba öntésből fakadóan hibás abroncs, azonban minden abroncsot nem tudnak leellenőrizni. Ha egy gyártásból fakadóan hibás gumi kerül, a műhelyünkbe nem sokat tehetünk.
Ilyenkor előfordul, hogy az ügyfél kap egy új abroncsot és jön vissza a műhelybe a "Ráz az autóvezetés közben" mondattal. Mi meg tudjuk mutatni, hogy kiegyensúlyoztuk, - a kiegyensúlyozó "0" mutat külső belső oldalon – de ez az ügyfelet nem érdekli. Erre lehet megoldás egy kerék egyenletesség mérő gép. A fent említett gép megvásárolható, ára 200-300 millió Ft. Ezzel igazolni tudja az ügyfélnek, hogy az abroncs nem megfelelő. Fontos, hogy minden esetben új, vagy kissé kopott kevés kilométert futott abroncsról van szó. Egy kopott abroncs esetében a gumis szakember egyből látja, mi okozza a jármű nyugtalan futását.
Az abroncsgyártók mellett a felni gyártók is küszködnek gyártásból fakadó problémával. Ez pedig a felni egyenetlenségéből fakad. Erre "rim scanner machine" azaz felni letapogató gépet használnak. Ezen eszköz a felni ovalítását teszteli. Ezen eszközök szintén elérhetőek egy gumis műhely számára 200-300 millió Ft körüli összegért.
A Hunter mérnökei ezt a kép gyártói mérés technológiát ötvözve fejlesztették ki a megoldást. Amennyiben a felni nem teljesen kerek (márpedig tökéletes kör a gyártási technológiából fakadóan nincs) és az abroncsnak van egy kemény pontja meg kell találni a felni legmélyebb pontját és össze kell forgatni az abroncs legkeményebb pontjával. A vibráció máris megszűnt. Ezt a Hunter technológiát számos jármű, felni és abroncsgyártó használja. A legelterjedtebb a GSP 9700 vibrációdiagnosztikai és kerékkiegyensúlyozó gép. Ebből a gépből 10 db-ot használnak az Audi Ingolstadt-i központjában valamint az Audi győri gyárában is megtalálható. Az Audi mellett a Mercedes, a BMW, a Nissan, a Toyota, a Michelin, a Pirelli stb… gyáraiban is megtalálható.
Az optimalizálás az más. Bármely mai modern kiegyensúlyozó képes optimalizálni. Ezen eljárásban az abroncs legnehezebb része kerül a felni legkönnyebb részéhez. Ennek azonban nincs köze a jármű nyugodt futásához. (A kiegyensúlyozó nem látja a rajta lévő kerék alakját!). Egy háromszög alakú kereket is lehet optimalizálni, de utána, próbálja meg valaki azt az autót vezetni, amelyre rákerült ez a kerék.
A Hunter három vibrációdiagnosztikai és kiegyensúlyozó modellt fejlesztett ki és kínál a gumis műhelyek részére: GSP 9700, GSP 9600, GSP 9600 HD. Ezen eszközök nagy előnye, hogy abroncs (vibráció diagnosztikai) és felni gyártói méréstechnológiát kapunk egy prémium kategóriás kiegyensúlyozó áráért.
A GSP 9700 egyedülálló vibrációdiagnosztikai és kerék kiegyensúlyozó gép. Az abroncs gyártók által előírt változó erővel nyomja, és ezáltal vizsgálja az abroncsot, ugyanakkor vizsgálja az abroncs oldal húzását is. Felhasználható személygépjárművek, kisteher gépjárművek és motorkerékpárok kerekeihez (opciós adapterrel). További mérési lehetőség a mérő karokkal a felni tényleges direkt mérése. (Abroncs nélkül.)
A GSP 9600 vibráció diagnosztika, a GSP 9700-nál kisebb görgővel ellátva, állandó nyomás alatt vizsgálja a kereket. Méri az abroncsok átmérőjét is. Felhasználható személygépjárművek, kisteher gépjárművek és motorkerékpárok kerekeihez (opciós adapterrel).
A GSP 9600 HD vibráció diagnosztikai készülék, a GSP 9700-nál kisebb görgővel ellátva állandó nyomás alatt vizsgálja a kereket. A vibráció diagnosztikai és kiegyensúlyozó gép család egyetlen tagja, amely tehergépjárművek és buszok kerekeihez is alkalmazható. Maximálisan kiegyensúlyozható kerék 227 kg! (Természetesen személygépjárművek, kisteher gépjárművek mellett.
|